Kladdkaka med Daimgrädde

Idag känner jag mig inte alls frisk. Snorig och jävlig.
Så jag bakar en kaka istället, jag kan varmt rekomendera detta recept om du vill ha en god kladdkaka med Daimgrädde!

Kladdkaka med daimgrädde:


Ingredienser:


2 ägg

2.5 dl socker

4 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

100g smör

1 dl mjöl

1/2 tsk salt




Daimgrädde:

2,5 dl vispgrädde ( Jag tycker de blir bäst resultat med Mildas 20% Grädde. )

2 msk kakao

2 msk florsocker

2st Daim, dubbelförpackningar




Så här gör du kakan:



- Sätt ugnen på 175 grader

- Smält smöret i en kastrull

- Vispa ägg och socker tills det blir poröst

- Blanda samman med resten av ingredienserna,

!obs blanda försiktigt annars blir smeten luftig och kladdkakan torr!

- Häll ner smeten i en brödad form

- Grädda i 15-20 minuter beroende på hur kladdig kladdkaka du vill ha.



Så här gör du Daimgrädden:

- Finhacka Daimen

- Vispa grädden, inte för löst, den ska ha en hård koncistens


- Häll i Daimen, Florsocker och Kakaon i Grädden. Du kan spara lite Daim till dekorering om du vill.


- Låt kakan svalna och lägg på daimgrädden.

-Låt kakan stå i kylen över natten så gör den gärna dagen innan den ska ätas. Då har Daimen smällt in i Grädden och är supergod!

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kläm den får ja nog prova en dag

2012-02-09 @ 22:49:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0